Sunday, April 1, 2012

Strawberry Yogurt Ice cream

Assalamualaikum.. Saya memang suka makan eskrem. Elin pon lagilah suka. Anak mummy kan.. Lagi-lagi kalau nampak sign tutti frutti memjerit-jerit nak. Kalau dulu bolehlah sebulan 2x selamat lah lagi tapi semenjak tutti frutti pi bukak depan rumah ni memang tak boleh nak tahan telinga dah. Alahai kakak.. benkrap la mummy oi!! Lebih-lebih lagi bila baru-baru ni rata-rata sebok memperkatakan kehalalan dan kesahihan eskrem tersebut. Haihh tak boleh jadi ni.. Jadinya saya pun mem gugel sana sini memcari resepi. Cuba dan jaya lah dengan eksperimen membuat eskrem sebijik macam kat tutti frutti tu. Buat dan buat akhirnya berjaya. Yeay!!!! encik hasben kata ''lagi bes dari tutti frutti'' hihik. Eh asik cakap tutti frutti naik pening nak taip ejaan tutti frutti .. ha lagi!. Tak pasal-pasal kena saman nanti.
Taraaaaa.... Ni dia eskrem yogurt pertama saya.. Saya namakan ''KITTY FRUTTI"









Terliur dak??? Ok, pada yang nak cuba di rumah boleh lah tirucuba resepi ini ye...





Bahan-bahannya:

1 tub plain yogurt
3/4 cawan fresh milk
300g strawberry
1 cawan susu pekat manis (ala lupa nk snap gambo)
2 sudu besar madu

Cara-caranya:

Campurkan semua bahan-bahan dalam mixer. Pukul sampai sebati. Masukkan ke dalam bekas dan sejukkan. Apabila beku keluarkan dan blend lagi. Ulang sehingga 2,3 x sehingga tekstur eskrem betul2 halus. Selamat memcuba kawan-kawan..
Note: Eskrem membeku dalam masa 3 jam. Jadi jangan asyik bukak tutup fridge untuk nak tengok eskrem. Sabo sikit ye hihihi

Lagi gambo...







Berebut-rebut elin n ayah makan eskrem mummy buat.... Tata kawan-kawan

8 comments:

Reena said...

Eee... sedapnya dear... Nakkk!! Hehehe

glazsliper said...

hehe licin dah... nnti nk buat flavor lain lak

εïз mummyHaza εïз said...

wahhh.. sedap... lama dah tenung blog ni.. rasa nye ritu for invited fren jek kan.. i follow... meowww

glazsliper said...

hihi haah ritu sbb ade lah org sakit jiwa dok kacau kat cni tp skrg dah ok dah.. Alhamdulillah

happyichigo♥ said...

nampak sedaaap nak tiru lah, eh..try laah :)
thanks for sharing ida...

glazsliper said...

senang je dira rasa pon bess.. ida dh 3x buat flavor lain2

@!$H@H said...

senang je upe nyer nk wat eskim.. mgu ni comfirm nk beli bahan n buat

glazsliper said...

Ha buat2 gud luck ye

MY FRIENDS!